עובדה ידועה היא שירקות חיוניים לבריאות האדם וחשובים בתזונה מאוזנת. גופים רבים בארץ ובעולם ממליצים לצרוך ירקות ופירות מגוונים בחמישה צבעים מדי יום. עתה מסתבר שלא רק חלב וסידן חשובים לעצמות, אלא גם ירקות תורמים, בכמה מנגנונים שונים גם לעצמות ולמבנה השלד. מחקרים חדשים מראים שלירקות העליים, כמו חסה, תרד וברוקולי, יש חשיבות.
ממחקרים חדשים שנערכו על ידי חוקרים מאנגליה (ופורסמו, בין היתר, במגזין החשוב American Journal of Clinical Nutrition), ויוצגו במסגרת יום עיון שייערך היום במשרד החקלאות עולה, כי לא רק סידן ו-ויטמין D חשובים לעצם, אלא גם חומרים בסיסיים (לא חומציים=אלקליים), אותה מספקים הירקות בכלל, ובפרט הירקות העליים. חשיבות החומרים הבסיסיים היא בנטרול חומרים חומציים שנוצרים כתוצאה מהפירוק ומחילוף החומרים של מאכלים, כמו: דגנים ומאכלים עשירים בחלבונים. מהמחקר עולה כי צריכה בלתי מספקת של ירקות באופן קבוע גורמת לדלדול איטי, קבוע ומתמשך בכמות המינרלים בעצם, שנדרש כדי לאזן לאורך זמן את רמות החומציות (PH) בגוף, שחייבות להישמר בטווח קבוע.
החדשות המשמחות – ממחקרים עולה כי בירקות העליים ריכוז חומרים בסיסיים גבוה ביותר יחסית לצמחים ולמאכלים שונים. לכן יש חשיבות להכללתם בתפריט באופן יומיומי, לאורך כל שלבי החיים, במסגרת צריכה מוגברת של לפחות 5 עד 9 מנות, של ירקות ופירות ביום. הדבר יתרום לחיזוק העצם ולמניעת הידלדלותה ובסופו של דבר עשוי לסייע בהפחתת הסיכון לשברים.
בנוסף, ירקות עליים ירוקים כהים הם המקור העשיר ביותר לוויטמין K, המהווה נשק נוסף לשמירה על בריאות העצם. מחקרים מצאו כי מחסור בוויטמין K מגביר משמעותית את הסיכון לשברים.
כמו כן, הירקות העליים, ובמיוחד הכרוביים, מהווים מקור טוב לסידן. שיעור ספיגת הסידן מירקות אלה גבוה יחסית, ועומד על 60%-50%.